Personības

Anete Salinieka

Latviete ANETE SALINIEKA ir viena no ievērojamākajām Londonas grima māksliniecēm. Viņas portfolio atspoguļo sadarbību ar Dior, Burberry, Chanel, Mullberry, Gucci. Anetes veidoto meikapu raksturo košums, unikalitāte un uzdrīkstēšanās.


I.V. K ā aizsākās tava interese par kosmētiku?

A.S. Kosmētikas produkti mani sāka interesēt jau bērnībā, kad vēl nezināju, ka kļūšu par meikapa mākslinieci. Iespējams, man vienkārši gribējās ātrāk pieaugt, un kosmētika ir viena no tām lietām, ko bērniem parasti vēl neļauj lietot un kas tādējādi rada papildu ziņkāri. Jau desmit gadu vecumā Ziemassvētku vecītim lūdzu tirkīzzilu IsaDora acu zīmuli, un tas man joprojām kaut kur ir.


I.V. Kad saprati, ka gribi kļūt par grima mākslinieci?

A.S. Vidusskolā izdomāju, ka vēlos mācīties stilistu skolā Rīgā, kur bija jāapgūst gan grims, gan matu veidošana, mazliet arī apģērba radīšana. No tā visa man padevās tikai meikaps, un jau mēnesi pēc skolas beigšanas veidoju meikapu kāda vietējā žurnāla publikācijai, un tas mani iedvesmoja turpināt strādāt tieši šajā virzienā.


I.V. Esi mācījusies Londonas Modes koledžā (London College of Fashion) modes dizainu un realizāciju (Fashion Design and Realisation). Kāda bija tava mācību pieredze?

A.S. Kad pirms desmit gadiem iestājos šajā skolā, šķita – ja vēlos strādāt modes industrijā, obligāti jāstudē modes dizains. Neticēju, ka ar grimu vien varētu nopelnīt, turklāt fokusējoties uz tik šauru nišu kā modi. Tādēļ centos iestāties Latvijas Mākslas akadēmijas Modes nodaļā, taču netiku uzņemta, un jau pēc nepilna gada iestājos London College of Fashion modes dizaina nodaļā. Man patika strādāt pie kolekcijām, veidot apģērbu, taču nejutu, ka varu tam nodoties ar pilnu atdevi. Studiju laikā iepazinos ar šīs industrijas cilvēkiem, sāku asistēt grima māksliniekiem un vienmēr devu priekšroku ar grimēšanu saistītiem darbiem, bet mācības palika otrajā plānā.


I.V. Kā nolēmi arī pēc mācībām palikt Londonā?

A.S. Man ļoti patīk Rīga, un biju pārliecināta, ka pēc koledžas absolvēšanas braukšu atpakaļ. Tomēr tie gadi, ko pavadīju studējot, bija arī laiks, kad nopietnāk pievērsos grimam, sāku strādāt pie māksliniekiem, ko jau gadiem biju apbrīnojusi, kā arī man lēnām sāka veidoties lojāls klientu loks. Latvijā man nav klientu, kā arī modes industrija nav tādā pašā līmenī, sapratu, ka loģiskāk ir palikt Londonā.

I.V. Vai atminies savu pirmo vizāžistes darbu?

A.S. Tas bija 2008. gadā – žurnāla VETO vāks ar fotogrāfu Viesturu Masteiko un modeli Elīzu Trumpi. Meikaps bija grafisks smokey eyes. Atceros, kā pirms fotosesijas gāju uz veikalu pirkt Estée Lauder acu zīmuli šokolādes brūnā tonī, jo man tāda nebija. Vēl tagad to glabāju kā suvenīru no manas pirmās fotosesijas.


I.V. Galvenais, kas jāmāk labam vizāžistam?

A.S. Pirmkārt, jāspēj radīt un piedāvāt savu ideju. Otrkārt, jāmāk ātri rast risinājumu situācijā, kad kaut kas noiet greizi vai nenotiek, kā plānots.


I.V. Kādi ir grima mākslinieka profesijas lielākie izaicinājumi?

A.S. Uzdrīkstēties radīt ko jaunu, iepriekš neredzētu un nebaidīties riskēt. Vairākas reizes esmu veidojusi plānus potenciāliem projektiem, kas palikuši nerealizēti, jo šķituši par traku, un tad redzējusi, ka kāds ko tādu tomēr ir realizējis. 


I.V. Pēc kādiem kritērijiem nolem, kādu veidosi grimu?

A.S. Vienmēr uzdodu jautājumu – kas ir konkrētā projekta mērķis? Ir svarīgi saprast, ko klients, fotogrāfs vai direktors vēlas pavēstīt skatītājam. Kad izprotu konceptu, grima ideja bieži atnāk pati.


I.V. Tavs portfolio ir ievērojams. Kā tu domā, kas tev ļāvis izvirzīties?

A.S. Es ļoti kritiski vērtēju savu darbu. Spēju pamanīt detaļas, kas man patīk un nepatīk, sākot no grima un beidzot ar apģērbu, gaismām, krāsām. Esmu neskaitāmas reizes noraidījusi naudas ziņā izdevīgus darba piedāvājumus, lai strādātu pie mazāk apmaksātām fotosesijām, jo darbus izvēlos pēc tā, vai gribu tos redzēt savā portfolio.

«Jau desmit gadu vecumā Ziemassvētku vecītim lūdzu tirkīzzilu IsaDora acu zīmuli, un tas man joprojām kaut kur ir.»

I.V. Vai ir kāds zīmols, ar kuru tev īpaši paticis sadarboties?

A.S. Dior un Vivienne Westwood. Abi ir man tuvi zīmoli, ar kuriem regulāri strādāju, un esmu par to priecīga. Viens no nesenākajiem darbiem, kas man sniedza lielu gandarījumu, ir projekts Vivienne Westwood Vivienne’s Creatives. Tajā sešiem jauniem māksliniekiem no Londonas tika dota iespēja izveidot savu personīgo projektu filmas vai fotogrāfijas formātā, izmantojot zīmola jaunās sezonas kolekciju.


I.V. Nesen strādāji pie Dior vīriešu kolekcijas. Kādas ir nianses, veidojot grimu vīriešiem?

A.S. Lai vīrietim saglabātu pēc iespējas dabiskāku izskatu, galvenokārt koncentrējos uz labu sejas un lūpu ādas mitrināšanu. Tikai tad, ja nepieciešams, viegli izlīdzinu sejas toni, bet daru to ar vieglākas konsistences līdzekļiem.


I.V. No kurienes smelies iedvesmu jaunām meikapa idejām?

A.S. Mani iedvesmo vairāku fotogrāfu darbi, piemēram tie, ko radījuši Ērvings Penns, Gijs Burdēns, Donna Trope. Vēl es ļoti daudz pētu 70. gadu beigu līdz šā gadsimta agrīno gadu skaistumkopšanas līdzekļu reklāmas. Taču ļoti bieži iedvesma atnāk situācijās, kurām nav nekādas saistības ar meikapu un modi. Piemēram, šovasar daudz laika pavadīju laukos, siltumnīcā laistot tomātus. Tur atminējos kādu 80. gadu recepšu grāmatu ar dārzeņiem uz vāka, ko bērnībā mēdzu šķirstīt. Mani ļoti saistīja fotoattēlu krāsu palete. Voilà! Un tā es guvu iedvesmu jaunām krāsu kombinācijām.


I.V. Vai ir kāda persona, kurai gribētu reiz veidot meikapu?

A.S. Jā, ir vairākas, to skaitā dziedātāja Bjorka.


I.V. Kādas kļūdas visbiežāk pieļauj sievietes, veidojot sev meikapu?

A.S. Sekojot līdzi populāriem meikapa trendiem, visas sāk izskatīties vienādi. Vienas un tās pašas uzacis, izteiksmīga sejas kontūra, ekstrēmi izgaismoti vaigukauli un deguns. Es gan neuzskatu to par kļūdu. Ja meikaps palīdz justies labi, tā uzdevums ir izpildīts. Taču man gribētos, lai ar meikapu biežāk eksperimentētu un tādējādi atspoguļotu individualitāti.


I.V. Ko tu domā par pašreiz tik ļoti populārajām tendencēm green beauty un vegan beauty?

A.S. Man ir svarīgi, lai produkts pilda savu funkciju. Mani vairāk saista high tech skaistuma gadžeti un tradicionālie «ķīmiskie» ādas kopšanas līdzekļi. Tiem, kas neorientējas kosmētikas sastāvā vārds «ķīmisks» automātiski izklausās slikti, bet «dabisks» – labi. Taču aiz skaistās green beauty etiķetes var slēpties krēms, kas dara vairāk ļaunuma nekā labuma. Vērts atcerēties, ka «zaļais» trends bieži tiek izmantots mārketinga nolūkos, jo cilvēkiem šobrīd patīk ideja par «tīru» dzīvesveidu. Turklāt man ne vienmēr patīk dabisko kosmētikas līdzekļu aromāts. Kas attiecas uz vegan beauty – to es atbalstu, jo kosmētikas līdzekļus nevajadzētu testēt uz dzīvniekiem.


I.V. Pēc kādiem kritērijiem izvēlies kosmētikas līdzekļus?

A.S. Izvēlos tādus, kas viegli klājas, ir ilgnoturīgi un ar acij tīkamiem toņiem. Piedevām man pret katru līdzekli ir noteiktas prasības. Piemēram, man ir svarīgi, lai melns acu lainers ir ūdensnoturīgs, tāds, ko var noņemt tikai ar lielu daudzumu eļļas. Savukārt tonālajam krēmam un konsīleram labi jāsaplūst ar sejas ādu, un šo produktu tekstūrai nevajadzētu būt redzamai. Runājot par lūpām, man vislabāk patīk matējoši līdzekļi.

«Šovasar mani jaunām krāsu kombinācijām iedvesmoja 80. gadu recepšu grāmata ar augļiem uz vāka, par kuru atcerējos, laistot siltumnīcā tomātus.»

PADOMS


Lai sagatavotu lūpas spīduma uzklāšanai, vispirms tās viegli noskrubē un mitrini ar Dior Lip Sugar Scrub. Šis produkts piešķirs lūpām caurspīdīgu, svaigu rozā toni. Pēc tam lūpām uzklāj Dior spīdumu Lip Maximizer, lai padarītu tās mirdzošākas un pilnīgākas. Spīdumu var klāt arī virs savas iecienītās lūpukrāsas, vairāk akcentējot to vidiņu – tādējādi tiks panākts 3D efekts, kas vizuāli vēl vairāk izcels lūpas.

Cover bilde: SORCHA O'RAGHALLAIGH

Foto: HUGO YANGÜELA

Stils: NICK ROYAL

Make-Up: ANETE SALINIEKA

Modele: GEORGIA GRACE WILKS (IMG MODELS)