Personības

Panākumu atslēga

Pastāv uzskats, ka sievietēm vadošā amatā ir divtik grūti nekā vīriešiem, jo ne vien jāpārņem tipiski maskulīnas īpašības, bet arī jāsaglabā sievišķība. Tirdzniecības centra «Spice» vadītāja Iveta Priedīte stāsta par savu darbu, iedvesmas avotiem un lielajām pārmaiņām, kas gaida tirdzniecības centra apmeklētājus.

Svarīgākais jautājums sievietei vadītājas amatā — kā atrast līdzsvaru, paspēt plānoto un piedevām vairot sievišķību?

Domāju, būt sievietei ir lieliski un būt vadītājas amatā ir fantastiska iespēja apvienot šīs divas lomas. Jebkurai vadītajai jāspēj plānot, noteikt prioritātes, pareizi novirzīt resursus, un šīs biznesā iegūtās prasmes ļoti labi noder arī privātajā dzīvē. Ikvienam diennaktī ir tikai 24 stundas, taču tajās var paveikt visu iecerēto: atvēlēt 6–8 stundas miegam, 8 stundas darbam un ceļam uz to un atpakaļ, kā arī aizvest bērnus uz pulciņiem, veltīt laiku draugiem, hobijiem un sev. Kļūstot par vadītāju, plānošanas prasme veidojas gluži dabiski.

Runājot par to, kā vairot sievišķību, vispirms jāapdomā, kas vispār ir sievišķība. Ja ar šo vārdu saprotam noteiktu emocionālo stāvokli, trauslumu, stipra pleca meklējumus, vēlmi, lai kāds vada tavu dzīvi un pieņem lēmumus tavā vietā, tad vadošs amats nebūs tas, kas to visu vairos, jo tur no sievietes tiek gaidīts tieši pretējais. Bieži vien viņai pašai jābūt stiprajam plecam un tai, kas norāda virzienu. Taču tas nenozīmē, ka sievietei vadošā amatā jābūt dzelzs lēdijai vai ar akmens sirdi. Mērķus biznesā var sasniegt ar sievišķīgu neatlaidību, atbalstu darbiniekiem un iedvesmojošu uzvedību. Un sievišķību var paust arī citādi: ar izskatu, apģērbu, meikapu, matu sakārtojumu, rūpēm par sevi, sevis kopšanu.

Es pat teiktu, ka vadošajā amatā izskatīties sievišķīgi ir daudz vienkāršāk nekā citās amatu grupās, un bieži vien tas ir pat patīkams pienākums.

Kādai jābūt sievietei, lai pierādītu sevi biznesa pasaulē?

Ja reiz uzzināšu metodi vai pareizu atbildi uz to, kādām kvalitātēm jāpiemīt, uzrakstīšu grāmatu, kas noteikti iekļūs besteselleru sarakstos. Taču, manuprāt, vienas noteiktas receptes nav, jo biznesi ir ļoti dažādi, tāpat kultūra un vide, kurā strādā uzņēmumi, un cilvēki, kas jāvada. Tomēr gan sievietei, gan vīrietim ir dažas vēlamās īpašības, bez kurām nav iespējams gūt panākumus.

Tās ir neatlaidība, mērķtiecība, pašdisciplīna, spēja komunicēt un saprasties ar cilvēkiem. Runājot par neatlaidību, nedomāju, ka jāvirzās uz priekšu kā tankam, kas iet pāri visam. Ar šo īpašību es saprotu spēju nepadoties.

Biznesā noteikti būs daudz kļūdu un neveiksmju, taču jāspēj tās pārvarēt un no tām mācīties. Lielu lomu piešķiru arī pašdisciplīnai — noteikt darbu sarakstu un tos visus izdarīt, neskatoties uz to, ka negribas, nepatīk, ir slikta pašsajūta vai noskaņojums. Šīs īpašības palīdz gūt panākumus ne tikai biznesā, bet arī dzīvē. Vēl viena svarīga īpašība ir pozitīvs skatījums, optimisms. Ja no darba negūsti prieku, tad nevari virzīt biznesu un būt tajā veiksmīgs.

Ar ko varat salīdzināt tirdzniecības centra vadību? Kas šajā darbā ir svarīgākais?

Pirmkārt, es dievinu tirdzniecības centra pasauli. Te ir tik daudz interesanta, tik daudz aspektu. Tirdzniecības centrs ir vieta, kur satiekas tirgotāji un pircēji, to var salīdzināt ar milzīgu komunālo dzīvokli vai komūnu — jāatrod veids, kā sadzīvot 100 dažādiem tirgotājiem un 1000 darbiniekiem. Kam jābūt tiem, kas «dzīvo šajā komūnā»? Cik daudz un kādiem modes veikaliem jābūt? Vai pienācis laiks vēl vienam restorānam? Vai «Spices» komūnā jābūt izklaides parkam? Kā nodrošināt, lai darbinieks paēd pusdienas, bet klients ir apmierināts. Kuras durvis noteikt par ieeju, kuras — par izeju. Pa kuriem koridoriem piegādāt preci tā, lai ērti veikaliem un netraucē klientiem. Ja raugāmies uz tirdzniecības centru no apmeklētāja viedokļa, tad mūsu uzdevums ir radīt vidi, kur gribas uzturēties. Vidi, kurā ir silti un gaiši ziemā un pietiekami vēsi vasarā, kur ir gan labs apgaismojums, gan mūzika, gan smarža. Kā apmeklētāji mēs par šiem jautājumiem parasti neaizdomājamies, taču tie ļoti ietekmē mūsu izjūtas un nosaka, vai konkrētais tirdzniecības centrs mums patiks vai ne. Mans un manas komandas darbs ir meklēt pareizās atbildes uz šiem un citiem jautājumiem, veidojot tādu vidi, lai «Spicē» būtu patīkami uzturēties un gribētos te atgriezties.

Ko jums nozīmē uzdrīkstēšanās?

Manuprāt, vislabāk jēdzienu «uzdrīkstēšanās» apraksta Nike moto Just Do It — «Vienkārši dari!». Bieži vien mēs neuzdrīkstamies vai vienkārši nedarām. Varbūt slinkuma, varbūt baiļu dēļ. Taču, lai kaut ko izdarītu, ir jāsāk. Tad arī izdosies. Bet, ja neizdodas, jāapdomā, kāpēc, un jādara atkal, mācoties no kļūdām.

«Svarīga īpašība ir pozitīvs skatījums, optimisms. Ja no darba negūsti prieku, tad nevari virzīt biznesu un būt tajā veiksmīgs.»

Darbā jūs ik dienu saskaraties ar modi. Kāda ir jūsu attieksme pret to?

Man patīk mode un joprojām ļoti patīk modes žurnāli. To kļūst arvien mazāk, taču tie ir, turklāt skaisti. Man patīk sekot līdzi līnijām, piegriezumiem, krāsām. Vai pati sekoju modei? Man ir ļoti svarīga atbildīga attieksme pret dabu, ilgtspējība. Ar vārdiem «mode» un «tendences» mēs parasti saprotam kaut ko, kas eksistē īstermiņā. Mode ir sezonāla, apģērbs drīz vien neatbilst tendencēm, kļūst vecmodīgs. Ļoti daudz lietu tiek saražotas īsam brīdim un nav ilgtspējīgas, taču man ir būtiska dabas saudzēšana, atbildīga resursu izmantošana, iepērkoties es dodu priekšroku kvalitātei. Tāpēc mode man patīk un ļoti labprāt to vēroju, bet sekot tai līdzi ikdienā neesmu gatava.

Kā jūs definētu, kas ir vai kas nav stilīgi?

Stils piemīt katram. Arī nesekošana nekādam stilam, dumpīgums, tēzes: «mode mani neinteresē», «es modei nesekoju», «mode man ir vienaldzīga», «izskats man nav svarīgs» savā ziņā ir stils, kas raksturo cilvēku. Stilu nosaka izjūtas, iekšējā pasaule, temperaments, statuss, vieta sabiedrībā. Manuprāt, ir svarīgi izkopt savu stilu, saprast, vai patīk romantiskais vai sportiskais stils, augstpapēžu kurpes vai sporta apavi, bet tikpat svarīgi savu stilu piemērot apstākļiem. Ja esi romantiska būtne, kas vislabāk jūtas plandošā kleitā līdz celim ar ziedu rakstu un augstpapēžu kurpēs, šis noteikti būs labs tēls arī darbam. Bet vai tas būs piemērots brīvdabas festivālam? Nesen lietainā dienā apmeklēju lielkoncertu Mežaparka estrādē un ievēroju dāmu ļoti ieturētā stilā — bija ģērbusies lietusmētelī un sarkanās augstpapēžu kurpēs. Pārējie aptuveni četrpadsmit tūkstoši deviņsimt deviņdesmit cilvēki bija botās, gumijas zābakos un polietilēna lietusmēteļos.

Šādā brīdī rodas jautājums — vai personīgais stils ir tiešām svarīgāks par apstākļiem? Varbūt tomēr jāatkāpjas no sava stila, lai iederētos vidē.

Kuri no «Spices» pārstāvētajiem zīmoliem ir jūsu iecienītākie?

«Spicē» ir ļoti daudz labu zīmolu. Savu mīļāko zīmolu topu es sāktu ar Chantelle — kas gan var būt labāks par franču apakšveļu!? No apģērbiem izvēlos mazāk, bet kvalitatīvākas lietas — kas kalpos vairākas sezonas, labi izskatās un ir komplektējamas ar citām. Man ļoti patīk Max Mara grupas veikali, taču mani favorīti nešaubīgi ir Pennyblack un Max&Co. Dažām šo zīmolu lietām manā skapī ir jau pieci, seši, septiņi gadi, bet tās joprojām izskatās kā jaunas un kalpo ideāli.

Kā parasti sākas jūsu diena? Un kādai, jūsuprāt, jābūt ideālai dienai?

Parasti ceļos agri — darbdienās pirms sešiem, bet brīvdienās ap astoņiem. Pirmās piecpadsmit minūtes pavadu gultā, modinot ķermeni un prātu. Iekustinu locītavas, potītes, plaukstas, tad sāku domāt par dienu: kāda tā būs, kādu to vēlos, kas būs svarīgākais. Ja gaidāma svarīga lietišķa tikšanās, mēģinu koncentrēt enerģiju uz to, ko vēlos sasniegt. Apdomāju, ko gribētu otra puse, kas varētu būt apspriežams visvairāk, kādi risinājumi vai kompromisi jāmeklē. Savukārt brīvdienu rītos apdomāju, vai ar ģimeni vai draugiem brauksim pa Latviju, vai arī tā būs slinkā diena, ko pavadīšu lauku mājā. Tādējādi noskaņoju prātu un ķermeni enerģijas ģenerēšanai vai relaksācijai.

Manuprāt, visas dienas ir ideālas, ja vien ir laba veselība. Ideāla diena nav tikai tad, ja esmu saaukstējusies, apslimusi un nevaru gūt no ķermeņa un prāta to enerģijas lādiņu, kas vajadzīgs.

Vai ir kādi skaistuma noslēpumi jeb rituāli, kurus regulāri piekopjat?

Eju gulēt laikus. Pietiekams miega daudzums un tā kvalitāte liek starot acīm un ādai, dod nepieciešamo iekšējo stimulu. Kārtīgi izguļoties, mēs uzlādējam savas baterijas, rezultātā izskatāmies un jūtamies labi.

Kas jūs iedvesmo un dod spēku ikdienā?

Spēju gūt iedvesmu un spēku teju no visa, kas apkārt. Piemēram, no rīta, braucot mašīnā uz darbu un redzot, cik skaisti ir mākoņi vai kā plaukst koku lapas jaunā dzīves ciklā. Lielu prieku dod cilvēki: ģimene, draugi, kolēģi, sadarbības partneri, arī «Spices» apmeklētāji, jo redzu, ka darbam ir jēga. Iedvesmot var jebkas, arī grāmatas, podkāsti, atziņas. Manuprāt, ikvienam vajadzētu iemācīties vairāk baudīt un mazāk pukoties.

Kādi ir jūsu vasaras plāni un mērķi?

Mīlu siltumu un gaismu, tāpēc gribu ļauties visām jaukajām nedēļas nogalēm — gūt saules un ūdens enerģiju, kas būs tik nepieciešama rudenī, kad eksperti pasaulei sola grūtus laikus. Plāns vasarai ir būt te un tagad, just, baudīt, priecāties.

Kādas pārmaiņas «Spices» apmeklētājus gaida tuvākajā laikā?

Šogad tirdzniecības centrs «Spice» investē pārmaiņās. Esam sākuši vērienīgus atjaunošanas darbus ar kvalitatīviem un ilgtspējīgiem materiāliem, vēlamies radīt apmeklētājiem tīkamu un iedvesmojošu vidi. Viņi noteikti jau ir pamanījuši pozitīvas pārmaiņas — «Spice» izskatās ievērojami labāk, un līdz gada beigām vizuālās pārmaiņas būs redzamas visā centrā. Vēl viens nozīmīgs projekts ir nesen atvērtā stila istaba jeb style room, kurā apmeklētaji var satikt kādu no četriem vadošajiem Latvijas stilistiem un izraudzīties sev unikālu stilu.